onsdag 19. juni 2013

Om solkrem og sånn

Regner har intatt Oslo igjen -og det er jo typisk når jeg har bestemt meg for å pakke bort jakkene for sommeren. Men jeg må vel bare innrømme at allværsjakken må få lov å henge ute likevel.

Jeg så på #sosialdirekte i dag (ja jeg bruker hashtags på blogg, sue me), og det var vel egentlig ikke så mye derfra jeg skal nevne, bortsett fra at Thomas Moen er i Cannes -og han er SOLBRENT. Sukk sukk sukk. Det svir i farmasøythjertet mitt. Og i det generelle empatihjertet mitt, jeg har fått høre det er ganske stort nemlig.

For selv om det regner i dag i Oslo, så gjør det som oftest ikke det på sommeren. Vel -det er en sannhet med modifikasjon, så lenge jeg er ute av byen er dere solsafe, med en gang jeg er hjemme regner det (forvent mye sol 5-21 juli). Generelt sett i hele dette landet er vi ganske så heldige med sol relativt ofte mellom mars og oktober (påske/senhøst), og hva glemmer vi alltid? Jo vi glemmer og smøre oss. Faktum er at bare 1/4 husker å smøre seg. EN AV FIRE dere -det er for dårlig.

Opp mot 1000 nordmenn får årlig diagnostisert basalcellecarsinom, det er mange det, i et land på bare 5 millioner. Og det er også stadig flere som får diagnostisert malignt melanom. Hudkreft er farlig, hudkreft dreper faktisk også, selv om det kanskje høres rart ut at huden din kan drepe deg, men det kan den faktisk.

Jeg skal ikke gå veldig inn på hvordan og hvorfor, UVA og UVB strålig er de strålingene som påvirker huden din. UVA kan sies å være den typen som gir deg Allergi og Aldring av huden, UVB er det som gjør deg brent. En solfaktor (SPF) sier noe om hvor lenge du kan være eksponert for solen uten å bli brent (sammenliknet med hvis du ikke har smurt deg).

I realiteten beskytter faktisk faktor 15 hele 93 prosent (faktor 30 gir 97 prosent og faktor 50 gir 98 prosent)
-MEN;
De færreste smører seg nok. Smører du ikke nok solkrem får du heller ikke den ønskede effekten. Noe annet som er verd å tenke på er at SPF bare angir UVB filteret, altså det som beskytter deg mot å bli brent. UVA strålene kan være like farlige, og det er de som oftest står for mutasjon av DNA man finner i ulike kreftformer. UVA beskyttelsen skal som regel (EU) være 1/3 av UVB filteret. Velger du derfor en medium (15-25) UVB faktor, så blir UVA beskyttelsen også lavere. Det kan derfor være greit å bruke høyere faktor i feks ansikt og på bryst, siden disse til stadighet eksponeres for sollys.
Det værste jeg opplever er når foreldre kommer inn og skal ha solkrem til barna sine. Sitat fra i dag var "Har dere ikke solkrem med lavere faktor, jeg tenkte sånn som 15 eller noe" til et barn på fire år.
Kjære søte snille foreldre, tenk på at barna dine skal leve med denne huden sin frem til de blir like gamle som deg selv, og gjerne 50 år til. Ønsker du ikke at de skal ha en sjanse til å beskytte seg så godt som mulig mot et sollys som stadig vekk øker i fare grunnet vår "fortynning" av ozonlaget? Smør barna dine, smør dem GODT, og gjenta smøringen hver 3 time. En barnehåndfull solkrem til en barnekropp, og en håndfull solkrem til din egen kropp. Så er vi alle beskyttet godt -og husk å ta pauser mellom kl 12-15, da er nemlig solen på sitt sterkeste.


  • Ta hensyn til hudtype når du soler deg: Personer som blir lett solbrente bør være ekstra varsomme.
  • Bruk solbeskyttende krem med faktor 15 eller høyere. Kremen bør beskytte mot både UVA- og UVB stråler, den bør tåle varme og vann og det er viktig å smøre seg godt og ofte.
  • Huden bør også beskyttes med lette plagg.
  • Ta pauser fra solen (spesielt mellom klokken 12-15) og unngå forbrenning.
  • Barn og unge må være spesielt forsiktige i solen. Forbrenninger i barneårene er en risikofaktor for melanom senere i livet.
  • Vær spesielt forsiktig i begynnelsen av sommeren, ved feriestart og etter lengre perioder med dårlig vær eller opphold i ferien, når huden er lys og ekstra følsom.
  • Begrens bruk av solarier.

Med håp om en lang vakker sommer, og godt beskyttede voksne og barn
Xoxo
M

PS! Grønn hverdag tester kun om solkremer er "farlig" for naturen (eller deg, dog husk -parabenene led en unødvendig og skjedesløs død) -de tester IKKE solfilter og egenskaper til solkremer. Det skal sies at i år er alle solkremene til barn uten parabener, og de fleste også uten siloxaner. Men at det stod i et blad at den fikk terningkast 4 istedet for 6 pga en ingrediens, er ikke nødvendigvis reflekterende på hvor god solkremen faktisk er.

Ingen kommentarer: