torsdag 30. mai 2013

Om Blodgiving og sånn

Her om dagen skrev Lars Monsen dette på statusen sin på facebook
"Helsevesenet sier jeg ikke har Borreliose. Bilder av blodet mitt sier at det er stapp fullt av Borrelia-bakterier, faktisk noe av det mest infiserte forskerne har sett. Hva om en person som meg hadde vært blodgiver? Hvor mange blodgivere (som kanskje bare er litt "slappe og deprimerte", eller som kanskje bare har fått en "oppsamling av melkesyre") er infisert uten å vite det? Kan det være mulig at smitten spres på dette viset, rett foran nesa på Helsevesenet som sover så tungt i timen?"

Denne statusen har per tid fått over 8000 "likes" og 1837 stk har delt statusen. Deriblandt en av mine bekjente. Kommentarer under statusen går på "norsk helsevesen" og hvor håpløse og "i et nøtteskall" det er. Jeg jobber i det norske helsevesenet, og jeg er ikke alene.

Jeg skal innrømme -statusen er skummel, det er en tankevekker og en teori som forsåvidt ikke er "ukjent" når det gjelder blodgiving. Overføring av smittsomme sykdommer er en realitet når man overfører blod fra et menneske til et annet. Men...

I Norge er det utviklet et skjema for blodgivere som brukes ved alle landets blodbanker. På dette skjemaet fyller du ut kroniske sykdommer, åpne sår, sykdom siste tid, faste medisiner og diverse informasjon om sexualliv. Blant annet får ikke homofile lov å gi blod pga høyere risiko for HIV enn andre. Hva jeg mener om det skal jeg ikke gå inn på (syns det er en tullete regel, alle har karantene ved hver nye seksualpartner, og HIV test utføres ved første gangs giving -hva er forskjellen på en promiskuøs dame og en enslig/gift homofil mann egentlig?). Uansett..


Jeg fant ved hjelp av de to vanligste nettsidene for blodgiving (Røde kors og Blodbanken I Oslo) frem til litt ulike tester som tas i forbindelse med blodgiving og faktisk også informasjon om flåttbitt. I følge Røde Kors blir det i Norge funnet ca 150 nye tilfeller av borreliose i året. Nå skal jeg med en gang innrømme jeg ikke vet om dette tallet er oppdatert, og for å ha nevnt det baserer jeg tallene mine på dette, og har ikke undersøkt med FHI eller andre statistiske instanser for å sjekke det heller. Poenget er ikke hvor mange, poenget er at blodbanken har rutiner. Det testes for følgende ved første givning. (sitert direkte fra websiden til Blodbanken i Oslo):
  • CMV (er vi så heldige å finne en blodgiver som er negativ på CMV, vil testen utføres ved hver blodgivning inntil et eventuelt omslag til positiv.)
  • Syfilis
  • HIV
  • Hepatitt B og C
  • Hepatitt A og Parvovirus utføres dersom plasma fra blodtappingen benyttes til fraksjonering
  • Malaria- og chagastest utføres ved behov etter reise
Jeg er usikker på om disse retestes etter hvert partnerbytte eller liknende, men har en mistanke om at det er det som gjør utslaget når man eventuelt krysser av for dette i skjemaet. Som alle ser står ikke borreliose / Lyme disease på siden. Har du fått flåttbitt har blodbanken 4 ukers karantene så lenge det er et ukomplisert flåttbitt. Og det er her poenget mitt kommer. En hver pasient på linje med Lars Monsen, vil ikke ha hatt et ukomplisert flåttbitt. Lars Monsen innrømmer selv han er syk -og et av spørsmålet på dette berømmelige spørreskjemaet jeg stadig refererer til er om du har følt deg frisk siste 4 uker (de spør meg ofte om jeg har følt meg frisk siden siste blodgiving også). I tillegg må du krysse av for om du har fått behandling for noen sykdom eller vært innlagt på sykehus siste seks måneder.

For en person, igjen SOM Lars Monsen, vil dette spørsmålet automatisk føre til en avvisning av blodbanken. De fleste borreliosepasienter jeg har vært borti, eller pasienter med mistenkt borreliose vil IKKE ha følt seg frisk de siste fire uker - seks måneder. Mange har kanskje ikke oppdaget sitt flåttbitt, og mange blir ikke syke med en gang -dog som helsepersonell vil jeg mene at får du et komplisert utfall av bittet vil du merke det mellom hver blodgiversesjon (ca tre måneder avhengig av din Hb).

Så ved spørsmålet "er det slik overføringen smittes i Norge rett under nesa på helsevernet" vil jeg si et klart og tydelig NEI det er faktisk ikke mulig. Med mindre du lyver på skjemaet og lar deg tappe blod hver tredje måned for å sabotere helsenorge -men det føler jeg igjen kanskje blir litt søkt. En pasient med flåttsykdom vil i de fleste tilfeller aldri bli, eller ønske og bli rekruttert til blodgiving! Ville Lars Monsen vært blodgiver slik tilstanden hans er i dag? Nei!

Jeg ble avvist av blodbanken, først da jeg var 18 (piercing i slimhinner), så da jeg var eldre (for ofte bytte mellom seksualpartnere -mine forhold varte ofte bare ett år av gangen), og nå sist fordi jeg hadde for lav blodprosent. De tar ingen sjanser. Jeg har også blitt avvist med en uke pga et åpent sår på en finger...

Hva tenker du? Tror du helsevesenet har oversikten? Eller spres denne skumle (og det kan jeg innrømme den er) sykdommen via blodbanken Norge?
Xoxo
M

PS: Dette er IKKE en faglig sterk, eller veldig godt gravd bloggpost. Det overlater jeg til Gunnar Tjomlid (han kan sine saker). Dette er en mening, fra en som blir litt frustrert over at alle skal klage sånn på detta helsevesenet -og som ikke ANER hva de snakker om.

1 kommentar:

Kristian sa...

Her er en fin ny artikkel om en del vanlige vrangforestillinger om lyme disease (altså borreliose)

http://www.amjmed.com/article/S0002-9343(12)00875-3/fulltext